Hallo Geli,
vielleicht lässt sich bei Gottschalk was finden. - Pasquinade? La Galina lässt mich jedesmal schmunzeln,
obwohl so leichtfüßig (leichtkrallig) gespielt wie es gedacht ist, ist doch ziemlich schwer.
Ob der Sterbende Poet so bierernst gedacht war wie der Titel es vermuten lässt, sei dahin gestellt.
Es ließe sich ein Stück schwarzen Humors draus machen. Es braucht die Klavierspielerin und eine
Assistentin/Kommentatorin.
Kommentare zu jedem neuen Erscheinen des Hauptthemas müsst Ihr Euch selbst ausdenken.
Beim vorletzten Mal werden dann Taschentücher verteilt ...
Vom Klavierstück selbst müssen nur wenige Teile ausgiebiger geübt werden.
Lasst Euch was einfallen! (Wäre gerne dabei!)
Walter
P.s.: es gibt auch noch den Sterbenden Schwan von Gottschalk.
Übrigens war der ganze Zyklus "Karneval der Tiere" von Saint-Saens parodistisch gedacht.
Vielleicht lässt sich dort was finden! ("Mein lieber Schwan"!)
****
Hi Walter,
Ja, Ihr vermutet ganz richtig: bei Gottschalk müssen wir vorsichtig sein, ob Dinge als "Witz" gedacht sind.
The Dying Poet und Dying Swan:
"Throughout the rest of his career Gottschalk wrote many more pieces in a deeply sentimental vein. George Upton, a friend and fellow pianist, argued that "all his music was either sensuous or sentimental." Whether measured by his output in this vein or the stupefying quantities in which the public bought up his musical melancholia, Gottschalk must be considered at least in part a sentimentalist. The very titles of some of his works are an invitation to tears: The Dying Poet; O Loving Heart, Trust On! Day Is Past and Over; Tremolo; The Dying Swan; and Morte!! "
Aber es war auch genaue Berechnung: Gottschalk testete "neue Stücke bzgl. ihres Effekts auf die Tränendrüsen der Zuhörer.
"[...] The immensely popular "The Dying Poet" appeared first as a piece by "Seven Octaves" (Anm. Olli: Pseudonyme verwendete G., wie schonmal erwähnt, bei augenscheinlich eher leichteren Stücken. ) , but in later editions Moreau proudly identified it as "composed and performed with immense success by L. M. Gottschalk ( Seven Octaves ) ".
Jetzt aufgepasst:
@ Bedeutung The Dying Poet:
[...]Of all Gottschalk's compositions from the Civil War years, none had such deeply personal origins as his The Dying Poet, and none came close to gaining the huge and enduring popularity of this one. If "The Union" expressed Gottschalk's stance vis-a-vis the nation's crisis, "The Dying Poet" expressed Gottschalk's sense of the impact of that crisis on his own life.
In form, "The Dying Poet" could not be simpler. A sixteen-measure melody in six-eight time is played twice. Then follows a Chopinesque bridge, also of 16 measures, after which the original melody sounds again. A development section then unfolds, modulating upward until the melody re-emerges, this time played in the treble in eighth notes; this was the infamous passage that later became a staple of the much lampooned "nickelodeon" style. The piece ends with the melody played in the left hand as the eighth-note accompaniment slowly fades in the right.
[...] Yet at the time Gottschalk composed it, "The Dying Poet" conveyed genuine emotions through highly expressive techniques. Moreover, "The Dying Poet" was not written merely to seize an opportunity presented by the merketplace. On the contrary, Gottschalk treated it with high seriousness and deep sincerity.[...]
***********
Pasquinade ( The Clown ) und La Gallina ( The Hen ):
[...] Some of Gottschalk's compositions from this period are most startling, notably the jaunty "Pasquinade ( The Clown ) ".
While the first record of its performance dates only to 1863, this sparkling gavotte almost certainly relates to this same happy post-festival phase of the composer's life in Havana. "Pasquinade" ( op. 59 ) has often been credited with being a forward-looking anticipation of ragtime and jazz. Far more, it is a polished salon piece of great elegance and wit that gains depth thanks to unexpected shifts in tonality and mood. Published posthumously, it was immensely popular throughout Europe and the Americas.
In the same exuberant vein, Gottschalk composed "La Gallina" ( The Hen ) ( op. 53 ) .
Beginning with an attractive Cuban dance, La Gallina slides into some bold dissonances, including unresolved sevenths and minor ninth chords. Critic Harold Schonberg observed of this piece: "The effect is highly Ivesian, even though Charles Ives had as yet to been born."
Man sieht, es kann gefährlich sein, wenn man zu viel "Witz" in Gottschalks Werke hineinbeamt.
So geschehen z.B. auch in der Stummfilmzeit, in albernen Filmen, als andauernd, wenns spannend wurde "Tremolo" gespielt wurde, andauernd, wenn die schöne Heldin auf den Eisenbahnschienen gefesselt lag und der Zug kam, "The Dying Poet", und...wenn sie Pech hatte und der Held sie nicht retten konnte, "Morte!".
Diese "Auffassungen" haben m.E. viel Schlechtes bewirkt. Z.B. dass Gottschalk von Unbedarften und Merkbefreiten in eine bestimmte "Ecke " gedrängt wurde, ohne dass es dazu Berechtigung gäbe.
Und diese Sache mit "mjamjamja - Gottschalk - war das nicht der, der Jazz und Rag VORWEGNAHM ?" -
Ja, das AUCH. In einigen Stücken gibt es da ein paar kleine Elemente, die Ideen des Rag vorwegnahmen. Aber das ist nicht das Entscheidende.
Wie hieß das BANJO allerdings nch mit Zweitnamen ? "American Grotesque" ? Oder "American Sketch ?" ...Versuchts doch mal damit ;)
..obwohl: ICH find das Banjo nach so 10 Jahren draufgucken jetzt...auch teils eher nachdenklich !
Aber was solls. ( Ps.: Alle Zitate aus : Starr: Bamboula. )
LG, Olli !